KFF INDUSTRY PODCZAS 59. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO – PODSUMOWANIE
KFF Market, warsztaty, prezentacje, pitchingi, panele dyskusyjne, spotkania networkingowe, pokazy specjalne. Te i wiele innych ciekawych wydarzeń wypełniło sekcję branżową tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
KFF Industry to część Krakowskiego Festiwalu Filmowego przeznaczona dla profesjonalistów z branży filmowej, w ramach której co roku odbywają się takie wydarzenia, jak: KFF Market, pitchingi Animated In Poland, Docs to Start, Docs to Go!, spotkania koprodukcyjne DOC LAB POLAND Co-production Market, spotkania z ekspertami KFF Industry Meetings, pokazy Docs to Buy i wiele innych. Tegoroczna odsłona KFF Industry zaoferowała gościom festiwalu także profesjonalne warsztaty i panele dyskusyjne. Ponadto, we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym odbyła się Konferencja Focus on Finland. Wszystkie wydarzenia KFF Industry odbyły się pomiędzy 27 maja a 1 czerwca. Zdecydowana większość z nich miała miejsce w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, będącym jednocześnie Centrum Festiwalowym. KFF Industry zagościło także w Kijów.Centrum, Hotelu Grand Ascot i Krakowskim Parku Technologicznym.
KFF MARKET
Do tegorocznej, dwunastej edycji KFF Market zostało zgłoszonych ok. 900 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych, spośród których organizatorzy wybrali ok. 200 tytułów. Wybór najciekawszych dokumentów z Niemiec, Grecji, Włoch, Szwajcarii, Europy Wschodniej i Centralnej, przygotowany był przez partnerów: DOK Leipzig, Institute of Documentary Film, Thessaloniki International Documentary Film Festival, Swiss Films/Festival Visions du Reel oraz Festival dei Popoli. Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się w katalogu targowym online, a podczas Festiwalu oglądać je można było w cyfrowej wideotece. W tym roku z wideoteki skorzystało 150 akredytowanych gości, a wśród użytkowników KFM znaleźli się programerzy festiwali: m.in. tak ważnych, jak Venice IFF (Włochy), DOK Leipzig (Niemcy), Ji.hlava (Czechy), Visions du Reel (Szwajcaria), Doclisboa IFF (Portugalia), dystrybutorzy i agenci sprzedaży, a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych. Filmy w wideotece zostały w sumie odtworzone 1875 razy. 66 filmów ma na koncie więcej niż 10 odtworzeń. Najczęściej oglądanym filmem – 43 razy – był dokument „Mój kraj taki piękny” w reżyserii Grzegorza Paprzyckiego.
Najczęściej oglądane polskie filmy:
Mój kraj taki piękny, reż. Grzegorz Paprzycki (dokument)
Duszyczka, reż. Barbara Rupik (animacja)
O zwierzętach i ludziach, reż. Łukasz Czajka (dokument)
Harda, reż. Marcin Polar (dokument)
Fuck, It's Biology, reż. Veronica Andersson (dokument)
Syndrom zimowników, reż. Piotr Jaworski (dokument)
Strawberry Boys, reż. Michał Toczek (dokument)
Oko boga, reż. Igor Kawecki (dokument)
Wiatr. Thriller dokumentalny, reż. Michał Bielawski (dokument)
I znów będziemy szczęśliwi, dir. Krzysztof Wołżański (dokument)
Najczęściej oglądane zagraniczne filmy:
Miasto psów, reż. Jesse Alk / USA (dokument)
Wspomnienia Alby, reż. Andrea Martignoni, Maria Steinmetz / Włochy, Niemcy (animacja)
Chór ciepłowników, reż. Nadia Parfan / Ukraina (dokument)
Adwokatka, reż. Rachel Leah Jones, Philippe Bellaiche / Izrael, Kanada, Szwajcaria (dokument)
Było wspaniale, reż. Eunju Ara Choi / Wielka Brytania (animacja)
Kabul, miasto na wietrze, reż. Aboozar Amini / Holandia, Afganistan, Niemcy, Japonia (dokument)
Naszą ojczyzną jest pamięć, reż. Jonathan Kołodziej Durand / Kanada (dokument)
Spalone wzgórze, reż. Juan Pablo Ruiz / Argentyna (dokument)
Bror, reż. Sara Hjort Ditlevsen / Dania (fabuła)
Miles Davis. Ikona jazzu, reż. Stanley Nelson / USA, Wielka Brytania, Francja (dokument)
ANIMATED IN POLAND
Tegoroczna formuła Animated in Poland podążyła śladem poprzedniej edycji – dzień przed pitchingiem, 27 maja, wszyscy uczestnicy wzięli udział w szkoleniu przygotowującym do prezentacji projektów, które poprowadził Jukka-Pekka Laakso – dyrektor Festiwalu Filmowego w Tampere oraz dyrektor zarządzający Pirkanmaa Film Center. W tegorocznej sesji pitchingowej, moderowanej przez Zofię Jaroszuk, udział wzięło siedem projektów filmów animowanych w fazie postprodukcji. Zwycięski projekt – „Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu” w reżyserii Tomasza Siwińskiego otrzymał nagrodę w postaci bonu na 10 dni postprodukcji dźwięku do filmu, ufundowaną przez Studio Sound Mind, założone przez Michała Fojcika, natomiast Wyróżnienie Specjalne Centrum Technologii Audiowizualnych w formie 50.000 PLN wkładu niepieniężnego (aportu rzeczowego) w produkcję filmu otrzymał projekt „Love” w reż. Michała i Jakuba Sochów. Po prezentacjach wszyscy uczestnicy wzięli udział w rozmowach indywidualnych z przedstawicielami zagranicznej branży filmowej.
W tym roku w ramach Animated in Poland odbyły się też warsztaty „Storyboard. Od wizualnego brudnopisu do branżowego narzędzia”, zorganizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji (SPPA). Zajęcia skierowane do twórców filmów animowanych obecnych na festiwalu, poprowadził Mateusz Kowalczyk, współzałożyciel i dyrektor zarządzający w krakowskim studiu animacji Pigeon. Drugim wydarzeniem zorganizowanym wspólnie z SPPA był Talent Market – prezentacje sześciu studiów animacji (Animoon, Dash Dot Creations, Grupa Smacznego, Letko, Pigeon, Studio Trefl) poszukujących nowych pomysłów i projektów filmowych przed publicznością złożoną ze scenarzystów, animatorów, reżyserów i towarzyszące im spotkania indywidualne.
Panel „Prawa autorskie i pokrewne do filmów animowanych. Jakie prawa powinien nabyć producent animacji?” to kolejne wydarzenie, które odbyło się w ramach Animated in Poland. Spotkanie poświęcone było prawidłowym sposobom nabywania praw przez producenta animacji ze szczególnym uwzględnieniem praw autorskich i praw pokrewnych do poszczególnych elementów – warstwy graficznej, muzyki oraz tekstu. Zaproszonymi gośćmi byli producenci Anna Gnyś (Grupa Smacznego) oraz Robert Sowa (Pracownia Filmu Animowanego – ASP Kraków).Panel poprowadził adwokat Marcin Lassota, LL.M.
DOCS TO START, DOCS TO GO!
Po raz piąty w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbyła się sesja II warsztatów DOC LAB POLAND, współorganizowanych przez Fundację im. Władysława Ślesickiego. Uczestnicy warsztatów DOC LAB START pod okiem tutorów i ekspertów – Leeny Pasanen (DOK Leipzig), Daniela Salzwedela (ma.ja.de) oraz Rady Šešić (Sarajevo FF/IDFA) rozwijali swoje projekty w fazie developmentu. Uczestnikom warsztatów DOC LAB GO pomagali natomiast Paul Pauwels (Congoo bvba) i Debra Zimmerman (Women Make Movies). Zwieńczeniem warsztatów były dwie sesje pitchingowe: DOCS TO START i DOCS TO GO!
Pitching DOCS TO START to prezentacja projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jej celem jest pozyskanie potencjalnych koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także dystrybutorom i agentom sprzedaży oraz selekcjonerom z najważniejszych festiwali. W ramach DOCS TO START zaprezentowano 11 projektów. Spotkanie poprowadziła Debra Zimmerman.
Po pitchingach reprezentanci projektów odbyli ponad trzygodzinne spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami koprodukcyjnymi i finansowymi oraz przedstawicielami stacji telewizyjnych, m.in.: Documentary Campus, Katapult Fund, Al Jazeera, YLE, B2B Doc Network, DOK Incubator, Cinema Infinit, Emerging Producers, La Realidad, Sideway Films, Baltic Sea Forum For Documentaries, , East Doc Platform , Netflix, , TVP, HBO Europe.
Pitching DOCS TO GO!, wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej przy współpracy z Fundacją Filmową Władysława Ślesickiego, odbył się w Krakowie po raz siódmy. Celem pitchingu jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. Producenci i reżyserzy wybranych projektów mieli okazję zaprezentować fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzieć o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, agentom sprzedaży, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. W ramach DOCS TO GO! zaprezentowano 10 projektów. W roli moderatorki pitchingu wystąpiła Rada Šešić.
Po prezentacjach wszyscy przedstawiciele projektów spotkali się z ekspertami, selekcjonerami festiwali, dystrybutorami i agentami sprzedaży. Do konsultacji zaproszeni zostali reprezentanci m.in.: Berlinale (Niemcy), Visions du Réel (Szwajcaria), Ji.hlava (Czechy), DOK Leipzig (Niemcy), Festival dei Popoli (Włochy), Doc Lisboa (Portugalia), Deckert Distribution (Niemcy), Sindicado (Kanada), Visible Film (Belgia), Doc Incubator (Czechy), Hot Docs (Kanada). ( – coś jeszcze dodać?) Taskovski Films, JMT Films (Izrael), Syndicado (Kanada), CPH: DOX (Dania), MoMA Doc Fortnight (USA).
W tym roku nagrodzone zostały następujące projekty:
za najlepszy projekt i prezentację w ramach DOCS TO START:
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej festiwalu IDFA: „Miss Polonii” reż. Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, prod. Katarzyna Drapała / Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej Sheffield Doc Fest: „Moja wielka Biba”, reż. Judyta Fibiger, prod. Robert Rhodin
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego – zaproszenie i pokrycie kosztów udziału w sekcji branżowej DOK Leipzig: „Bractwo”, reż. Hanna Maciąg, prod. Maria Wachowiak, Anna Waligórska / No prob production house
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co-pro Meetings w Lipsku i pokrycie kosztów udziału: „Bliscy”, reż. Marek Kozakiewicz, prod. Agnieszka Skalska / Koi Studio
Nagroda Uchostudio – bon na postprodukcję dźwięku o wartości 20 tys zł: „Kiedy umilknie wiatr”, reż. Mateusz Gołębiewski, prod. Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik / Domino Film
Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł: „I Want It All”, reż. Katarzyna Wiśniowska, Tomasz Morawski / HAKA Films
Nagroda HBO Award – 10 tys. zł: „Lili”, reż. Sylwia Rosak, prod. Tomasz Morawski / HAKA Films
za najlepszy projekt i prezentację w ramach DOCS TO GO!:
Wyróżnienie Institute of Documentary Film w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform: „Lombard”, reż. Łukasz Kowalski, prod. Łukasz Kowalski, Anna Mazerant / 4:30 Picture
Nagroda ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 tys zł: „Antybohater”, reż. Michał Kawecki, prod. Maria Siniarska / Unlimited Film Operations
Pokazy DOCS TO BUY
Już po raz trzeci w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego zorganizowano zamknięte, przeznaczone dla zagranicznych dystrybutorów, pokazy branżowe najnowszych polskich dokumentów, które światową premierę miały na KFF, bądź były jeszcze przed premierą. Tegoroczne pokazy DOCS TO BUY objęły 7 filmów z dużym międzynarodowym potencjałem sprzedażowym. Przedstawiciele filmów mieli okazję spotkać się z dystrybutorami VOD i platform pitchingowych, m.in. MUBI (UK), Cinezen (Szwecja), Moving Docs (Grecja), FilmDoo (Wielka Brytania).
KONFERENCJA: FOCUS ON FINLAND i DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET
Specjalnym gościem tegorocznej 59. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia fińska. Program „Fokus na Finlandię” obejmował pokazy wyselekcjonowanych, najnowszych fińskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych oraz animowanych. Ważnym wydarzeniem branżowym sekcji była, odbywająca się na terenie Krakowskiego Parku Technologicznego, konferencja Focus on Finland, której główną osią była prezentacja modelu funkcjonowania kinematografii fińskiej. Po krótkim wprowadzeniu historycznym zakreślającym kontekst, w jakim kształtował się przemysł filmowy w Finlandii, przedstawione zostały najważniejsze filmowe instytucje oraz festiwale, a także system produkcji i finansowania filmów dokumentalnych oraz krótkometrażowych. Konferencja została podzielona na dwa panele tematyczne - panorama kinematografii fińskiej oraz produkcja i finansowanie filmów dokumentalnych i krótkometrażowych w Finlandii. W obu panelach udział wzięli: Erkko Lyytinen (Yle – The Finnish Broadcasting Company) Sari Volanen (Yle – The Finnish Broadcasting Company), Suvi Paavola (Finnish Film Foundation), Piia Nokelainen (Finnish Film Foundation), Pekka Uotila (Finnish Film Foundation), Niklas Kullström (Hillstream Pictures). Wydarzenie moderował Jukka-Pekka Laakso (Tampere Film Festival).
Wydarzeniem towarzyszącym Konferencji był współorganizowany przez Fundację im. Władysława Ślesickiego Doc Lab Poland Co-production Market – międzynarodowe spotkania koprodukcyjne dla zaproszonych producentów, którzy otwarci są na współpracę z Polską, w tym także producentów z Finlandii. Podczas trwających prawie cały dzień spotkań polscy producenci mieli okazję porozmawiać z partnerami z Niemiec, Słowenii, Węgier, Danii, Szwajcarii, Hiszpanii, Włoch, Serbii, Palestyny, Rosji, Rumunii, Francji, Ukrainy, Findlandii, Czech czy Wielkiej Brytanii.
Partnerem konferencji i marketu był Krakowski Park Technologiczny, a dodatkowo partnerem Focus on Finland była Fińska Fundacja Filmowa.
MASTERCLASS, PREZENTACJE, SEMINARIA, SPOTKANIA Z EKSPERTAMI
Masterclass: Caroline Leaf
Podczas lekcji mistrzowskiej Caroline Leaf zaprezentowała slajdy i fragmenty filmów objaśniając jednocześnie, jak na przestrzeni lat ewoluowało jej podejście do animacji. Laureatka Smoka Smoków pokazała różne techniki tworzenia filmów animowanych (za pomocą piasku, malowania palcami na szkle pod obiektywem aparatu, czy też drapania bezpośrednio w taśmie filmowej) na podstawie swoich wczesnych filmów. Wyjaśniła również, jak dotarła do obecnego etapu artystycznej kariery, w którym bardziej interesuje się rysunkiem i malarstwem niż tworzeniem animacji.
Case study: “Over The Limit”
W produkcyjnym case study wielokrotnie nagradzanego dokumentu Marty Prus „Over the Limit” producent, Maciej Kubicki, opowiedział o wielowymiarowym procesie finansowania i produkcji filmu. „Over the Limit” to portret rosyjskiej gimnastyczki artystycznej Margarity Mamun. Film przedstawia decydujący rok w jej życiu: Margarita stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Wyjątkowy dostęp do kulis codziennego reżimu trningowego ukazuje wyjątkową więź Margarity z dwoma trenerkami Aminą Zaripovą i Iriną Viner. „Over the Limit” to intymny dramat brutalnych relacji, które prowadzą do sukcesu. Wydarzenie zostało zorganizowane przy wsparciu TVP.
W trakcie Festiwalu, od poniedziałku do piątku odbywały się KFF Industry meetings - indywidualne spotkania (w formule one-on-one) z obecnymi na Krakowskim Festiwalu Filmowym gośćmi z branży filmowej (dystrybutorami, agentami sprzedaży, kupującymi, programerami festiwalowymi, ekspertami, konsultantami). Spotkania skierowane były do producentów, twórców filmowych i innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i miały formę maksymalnie 10 minutowych konsultacji. Po trwających godzinę spotkaniach, uczestnicy przenosili się piętro wyżej, aby w mniej formalnej atmosferze, przy lampce wina, kontynuować dyskusje na KFF Industry Drink – zorganizowanych we współpracy z: Polish Animations, Warszawską Szkołą Filmową, WFDiF, Pitch the Doc oraz TVP.
więcej na: www.krakowfilmfestival.pl
Producent KFF Industry: Krakowska Fundacja Filmowa
Partnerzy: TVP, Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Institute of Documentary Film, Krakow Film Commision, Małopolski Ogród Sztuki, Krakowski Park Technologiczny, Centrum Technologii Audiowizualnych, Soundmind, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie, Kancelaria Lassota
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Miasta Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego
Patronat medialny: Film PRO, TELE PRO, Film &TV Kamera, Polish Docs, Polish Shorts, Polish Animations
Zdjęcia: Agnieszka Fiejka, Kamila Szatan, Maciej Sawicki, Katarzyna Wilk