POLSKIE ANIMACJE WYRÓŻNIONE W ZAGRZEBIU
„Figury niemożliwe i inne historie I” Marty Pajek oraz „Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu” Tomasza Siwińskiego zostały uhonorowane specjalnymi wyróżnieniami na Animafest Zagreb.
Światowy Festiwal Filmów Animowanych Animafest Zagreb odbył się po raz pierwszy w 1972 roku, jest drugim najstarszym po Annecy festiwalem filmowym, który jest w całości poświęcony animacji i jednym z najważniejszych na świecie festiwali poświęconych tej tematyce.
„Miłość w czasach gospodarki opartej na węglu” otrzymała specjalne wyróżnienie dla najlepszego filmu powstałego w mniejszościowej koprodukcji z Chorwacją. Film Tomasza Siwińskiego zaczyna się od prehistorycznej ryby, która robi pierwszy krok na suchym lądzie. Przytulone tyranozaury czekają na śmierć po uderzeniu meteorytu, w Polsce jest rok 1963 i właśnie w najlepsze trwa Zima stulecia, a kominy radośnie wypluwają z siebie kłęby czarnego dymu. Tu spotykamy młodego robotnika załadowni węgla, który do nieprzytomności kocha piękną operatorkę dźwigu. Miłosny żar nie pozwoli mu zamarznąć, gdy będzie walczył z przeszywającym mrozem i pchany pożądaniem brodził w zaspach śniegu. Nasi bohaterowie, jeszcze zupełnie nieświadomi ocieplenia klimatu i nadmiernej emisji dwutlenku węgla, odegrają swoje role w ludzkiej komedii miłości i śmierci. Film wyprodukowało Letko i Adriatic Animation.
Z kolei „Figury niemożliwe i inne historie I” doceniło międzynarodowe jury przyznając specjalne wyróżnienie. Akcja nagrodzonego filmu Marty Pajek rozgrywa się po wielkim wybuchu w opustoszałym mieście, gdzie zostało tylko kilku staruszków. Bohaterka filmu, stara kobieta, z trudem przemierza ulice wyludnionego miasta. Otaczają ją fasady pustych domów z geometrycznie podzielonymi płaszczyznami, pomniki przypominające o dawnych, zupełnie już dziś nieistotnych zwycięstwach i martwe manekiny na sklepowych wystawach. W krótkich przebłyskach powracają wspomnienia tych, którzy do miasta już nigdy nie wrócą. Pierwsza część tryptyku Marty Pajek jest postapokaliptyczną wizją świata, w którym człowiek i jego istnienie nie znaczą więcej niż ułamek sekundy. Tryptyk Marty Pajek jest oparty na koncepcji figur niemożliwych. Za produkcję odpowiada Animoon i National Film Board of Canada.
Listę wszystkich laureatów można znaleźć tutaj.