KFF INDUSTRY ONLINE 2020 – PODSUMOWANIE

KFF Market, CEDOC Market, warsztaty, prezentacje, pitchingi, panele dyskusyjne, spotkania networkingowe, pokazy specjalne. Te i wiele innych ciekawych wydarzeń wypełniło sekcję branżową tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

KFF Industry to  sekcja Krakowskiego Festiwalu Filmowego przeznaczona dla profesjonalistów z branży filmowej, w ramach której co roku odbywają się takie wydarzenia, jak: KFF Market, pitchingi Animated In Poland, Docs to Start, Docs to Go!, spotkania koprodukcyjne CEDOC Market, spotkania z ekspertami KFF Industry Meetings, pokazy Docs to Buy i wiele innych. Tegoroczna odsłona KFF Industry zaoferowała gościom festiwalu także profesjonalne warsztaty i panele dyskusyjne, prezentację Focus on Denmark. Wydarzenia KFF Industry odbyły się między 1 a 6 czerwca. Wszystkie miały miejsce online z powodu sytuacji pandemicznej i środków podjętych w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się COVID 19.

 

KFF MARKET

Do tegorocznej, piętnastej już edycji KFF Market zostało zgłoszonych ok. 1500 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych z całego, spośród których organizatorzy wybrali ok. 270 tytułów. Wybór najciekawszych dokumentów z Niemiec, Grecji, Szwajcarii, Włoch, Europy Wschodniej i Centralnej i Danii przygotowany był przez partnerów: DOK Leipzig, East Silver, Thessaloniki International Documentary Film Festival, Visions du Reel/ Swiss Films, Danish Film Institute oraz Festival dei Popoli. Wszystkie zakwalifikowane filmy znalazły się w katalogu targowym online, a podczas Festiwalu oglądać je można było w cyfrowej wideotece.  Dodatkowo w tym roku w wideotece znalazły się wszystkie filmy z programu 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego, które oglądać mogli profesjonaliści z zagranicy oraz akredytowani goście z Polski. W tym roku z wideoteki skorzystało 464 akredytowanych uczestników KFF Industry, a wśród użytkowników KFF Market znaleźli się programerzy festiwali: m.in. tak ważnych, jak Venice IFF (Włochy), IDFA (Holandia), Cannes FF (Francja), Sundance FF (USA), DOK Leipzig (Niemcy), Ji.hlava IDFF (Czechy), Visions du Reel (Szwajcaria), Doclisboa IFF (Portugalia) i wielu innych, dystrybutorzy i agenci sprzedaży, a także eksperci filmowi i przedstawiciele stacji telewizyjnych. Filmy w wideotece zostały w sumie odtworzone 6992 razy. 163 filmy ma na koncie więcej niż 10 odtworzeń. Najczęściej oglądanym filmem – 162 razy – był dokument „Zwyczajny kraj” w reżyserii Tomasza Wolskiego.

 

Najczęściej  oglądane polskie filmy:

Zwyczajny kraj, reż. Tomasz Wolski (dokument)

Wieloryb z Lorino, reż. Maciej Cuske (dokument)

Pollywood, reż. Paweł Ferdek (dokument)

Alicja i żabka, reż. Olga Bołądź (fabuła)

Odmienne stany świadomości, reż. Piotr Stasik (dokument)

xABo: Ksiądz Boniecki, reż. Aleksandra Potoczek (dokument)

Dalej jest dzień, reż. Damian Kocur (fabuła)

Synek, reż. Paweł Chorzępa (dokument)

Problem, reż. Tomasz Wolski (fabuła)

Własne śmieci, reż. Daria Kopiec (animacja)

 

Najczęściej  oglądane zagraniczne filmy:

Acasa, mój dom, reż. Radu Ciorniciuc / Rumunia, Finlandia, Niemcy (dokument)

Autoportret, reż. Margreth Olin, Katja Hogset, Espen Wallin / Norwegia (dokument)

Gorzka miłość, reż. Jerzy Śladkowski / Szwecja, Finlandia, Polska (dokument)

Zwykły facet, reż. Shoko Hara / Niemcy (dokument)

Dusza człowiek, reż. Łukasz Konopa / Izrael (dokument)

Wszyscy jej umarli kochankowie, reż. Anna Benner, Eluned Zoe Aiano / Niemcy, Czechy (animacja)

On nie może żyć bez kosmosu, reż. Konstantin Bronzit / Rosja (animacja)

Cienie bez słońca, reż. Mehrdad Oskouei / Iran, Norwegia (dokument)

Pyza, reż. Madeleine Sims-Fewer, Dusty Mancinelli / Kanada (fabuła)

Powrót do domu, reż. Benjamin Swiczinsky / Austria (animacja)

 

ANIMATED IN POLAND

Tegoroczna formuła Animated in Poland podążyła śladem poprzedniej edycji. Przed pitchingiem wszyscy uczestnicy wzięli udział w szkoleniu przygotowującym do prezentacji projektów, które poprowadził Wim Vanacker – członek komisji selekcyjnej konkursu filmów krótkometrażowych na MFF w Cannes, który wcześniej przez wiele lat był szefem sekcji scenariuszowej NISI MASA  oraz  European Short Pitch – jednego z najważniejszych pitchingów dla filmów krótkometrażowych w Europie. W tegorocznej sesji pitchingowej, moderowanej przez Zofię Jaroszuk, udział wzięło sześć projektów filmów animowanych w fazie postprodukcji. Zwycięski projekt – „Gonâve” w reżyserii Róży Dudy i Michała Sochy otrzymał nagrodę w postaci bonu na 10 dni postprodukcji dźwięku do filmu, ufundowaną przez Studio Sound Mind, założone przez Michała Fojcika, natomiast Wyróżnienie Specjalne Centrum Technologii Audiowizualnych w formie 30.000 PLN wkładu niepieniężnego (aportu rzeczowego) w produkcję filmu otrzymał projekt “Slow Light” w reż. Katarzyny Kijek i Przemysława Adamskiego. Po prezentacjach wszyscy uczestnicy wzięli udział w rozmowach indywidualnych z przedstawicielami zagranicznej branży filmowej, programerami festiwali i agentami sprzedaży.

Częścią Animated in Poland był także Talent Market przygotowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji. Talent Market to wydarzenie zorganizowane z myślą o twórcach animacji, a także studentach i absolwentach szkół artystycznych, którzy dopiero planują rozpocząć karierę w tej branży. Twórcy poszukujący producenta do swoich projektów mieli okazję spotkać się z przedstawicielami  pięciu studiów animacji (Animoon, EGo Film, Letko, Pigeon, WJTeam/Likaon) i zaprezentować im swoje filmy i portfolio.

Panel dla początkujących filmowców „Reżyser, producent – gra do jednej bramki” to kolejne wydarzenie, które odbyło się w ramach Animated in Poland. Paneliści opowiedzieli o tym, na czym polega współpraca reżysera i producenta. Jakie są ich role i kompetencje. Jak wspólnie zmierzać do osiągnięcia celu jakim jest stworzenie filmu. Dyskutowano, za co odpowiada producent, a co jest rolą reżysera. Przybliżono również podstawowe pojęcia prawa autorskiego. Zaproszonymi gośćmi byli: Robert Sowa – dyrektor artystyczny i CEO Krakowskiego Centrum Animacji, producent i reżyser filmów animowanych, zarządza Studiem Animacji na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; Aneta Zagórska – producentka i założycielka Krakowskiego Klastra Filmowego; Marcin Lassota z kancelarii prawnej Lassota Krawiec – adwokat specjalizujący się w prawie filmowym, prawie autorskim i sporach sądowych. Wydarzenie zostało przygotowane przy współpracy z Centrum Animacji Kraków, Krakowskim Klastrem Filmowym i kancelarią prawną Lassota Krawiec sp.j.

PITCHINGI DOCS TO START, DOCS TO GO!, CEDOC MARKET I POKAZY DOCS TO BUY

Po raz szósty w ramach KFF Industry odbyła się sesja warsztatów DOC LAB POLAND, współorganizowanych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Uczestnicy warsztatów Doc Lab Start pod okiem tutorów i ekspertów –  Adriek Van Nieuwenhuijzen z IDFA Forum, Terezą Šimíkovą z CPH Forum, Christianem Poppem z FIPADOC. rozwijali swoje projekty w fazie developmentu. Uczestnikom warsztatów DOC LAB GO pomagali natomiast Radą Sesic z Sarajevo FF i Leeną Pasanen z Biografilm Festival.  Zwieńczeniem warsztatów były dwie sesje pitchingowe: DOCS TO START i DOCS TO GO!

 

Pitching DOCS TO START  to prezentacja projektów filmowych w fazie developmentu lub pierwszych zdjęć. Jego celem jest pozyskanie potencjalnych koproducentów i funduszy niezbędnych do dalszej realizacji filmu. Uczestnicy prezentowali swoje projekty producentom, przedstawicielom nadawców telewizyjnych, regionalnych funduszy filmowych i instytucji współfinansujących produkcję filmową, a także dystrybutorom i agentom sprzedaży oraz selekcjonerom z najważniejszych festiwali. W ramach DOCS TO START zaprezentowano 11 projektów. Spotkanie poprowadziła Tereza Šimíková.

Po pitchingach reprezentanci projektów odbyli trzygodzinne spotkania w formule one-on-one z potencjalnymi partnerami koprodukcyjnymi i finansowymi oraz przedstawicielami stacji telewizyjnych, m.in.:  Al Jazeera, Kerekes FIlm, PBS, Archive Valley, Stefilm, Ida Productions, Einbahnstrasse Productions, Novikova & Dochters, Elemag Pictures, Fastforward / Saxonia Entertainment, Kundschafter Film, DOK Incubator, East Doc Platform, Emerging Producers, Agora Doc Market, Docs Barcelona Industry, Baltic Sea Forum for Documentaries, HBO Europe, Visions du Reel Industry - Pitching du reel, Women Make Movies, Hot Docs Forum, DMZ International Documentary FF, Sunny Side of the Doc.

Pitching DOCS TO GO!, wspólna inicjatywa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Krakowskiej Fundacji Filmowej przy współpracy z Fundacją Filmową Władysława Ślesickiego, odbył się w Krakowie po raz dziewiąty. Celem pitchingu jest prezentacja i promocja najciekawszych polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji, których premiera przewidywana jest w ciągu najbliższych miesięcy. Producenci i reżyserzy wybranych projektów mieli okazję zaprezentować fragmenty wersji montażowych filmów oraz opowiedzieć o produkcji obecnym na spotkaniu dystrybutorom, agentom sprzedaży, przedstawicielom stacji telewizyjnych i programatorom festiwali filmowych oraz innym ekspertom i osobom decyzyjnym. W ramach DOCS TO GO! zaprezentowano 10 projektów. W roli moderatorki pitchingu wystąpiła Rada Šešić.

Do konsultacji z przedstawicielami projektów zaproszeni zostali reprezentanci m.in.: Berlinale (Niemcy), Visions du Réel (Szwajcaria), Ji.hlava (Czechy), DOK Leipzig (Niemcy), Festival dei Popoli (Włochy), Doclisboa (Portugalia), Deckert Distribution (Niemcy), Sindicado (Kanada), Visible Film (Belgia), Doc Incubator (Czechy), Hot Docs (Kanada), Taskovski Films, JMT Films (Izrael), Syndicado (Kanada), CPH: DOX (Dania),Autlook Films (Austria), First Hand Films (Szwajcaria), Sideways Film (Wielka Brytania), Taskovski Films (Wielka Brytania), Met Film Sales (Wielka Brytania),  Cat’n'Docs (Francja), Docville (Belgia),  Karlove Vary IFF (Czechy),  One World International Human Rights Film Festival (Czechy), Thessaloniki Doc Festival (Grecja), IDFA (Holandia),  Docaviv (Izrael),  Institute of Contemporary Art London (Wielka Brytania),  Edinburgh IFF (Szkocja),  Porto Post Doc (Portugalia), Docudays UA (Ukraina),  Hot Docs (Kanada), DocsMX (Meksyk), RIDM (Kanada), DMZ IDFF (Korea Płd.), Sundance FF (USA), True/False FF (USA).

W sekcji Docs to Start  nagrodzono następujące projekty: Nagroda HBO Award o wartości 10 000 złotych na produkcję filmu trafiła do projektu „Debiut” w reż. Aleksandry Maciejczyk, prod. Marta Gmosińska (Lava Films),   Nagrodę ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 złotych - otrzymał projekt „Nie z Gienkiem te numery” w reż. Grzegorza Szczepaniaka, prod. Joanna Popowicz WF Anagram.  W tej samej sesji wyróżniono także „Gypsy Gadji” w reż. Dasy Raimanovej, prod. Rafał Sakowski (Story Vehicle) -  Wyróżnienie Dok Leipzig – zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku,

Easy Rider za żelazną kurtyną”, reż. Andrzej Miękus, prod. Olga Bieniek (FilmIcon) - Wyróżnienie FIPADOC – zaproszenie na pitching FIPA DOC w Biarritz,  „Kiedy powieje harmattan”, reż. Edyta Wróblewska, prod. Marta Dużbabel (With Passion Production) - Wyróżnienie Polish Docs Pro -  wsparcie promocji zagranicznej projektu oraz zaproszenie na jedno z międzynarodowych dokumentalnych wydarzeń branżowych,  „Nina wychodzi za mąż”, reż. Andrzej Szypulski, prod. Anna Reichel (Fine Day Promotion) - Wyróżnienie Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego zaproszenie na jedno z najważniejszych europejskie dokumentalnych  wydarzeń branżowych.

W sekcji Docs to GO! nagrodzone zostały następujące projekty: Nagrodę ColorOffOn – bon na postprodukcję obrazu o wartości 25 000 złotych - otrzymał projekt „Do ślubu”, reż. Daniel Stopa, prod. Małgorzata Staroń, Joanna Tatko (Staron-Film).  Wyróżnienia przypadły trzem projektom: „Workcenter”, reż. Aniela Gabryel, prod. Agnieszka Dziedzic (Koi Studio) - Wyróżnienie Instytutu Filmu Dokumentalnego w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform, „Jestem jednym z nich”, reż Nadim Suleiman, prod. Jacek Bławut, Luiza Pietrzak (Palmyra Films) i „Lekcja wolności”, reż. Tadeusz Chudy, Bartosz Bieniek, prod. Rafał Sakowski (Story Vehicle) - Wyróżnienia Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego: zaproszenia na jedno z najważniejszych europejskie dokumentalnych  wydarzeń branżowych.

CEDOC MARKET

Kolejnym wydarzeniem branżowym w ramach KFF Industry współorganizowanym przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego był CEDOC Market – międzynarodowe spotkania koprodukcyjne dla zaproszonych producentów, którzy otwarci są na współpracę z Polską, w tym także producentów z Danii. Do Marketu zakwalifikowanych zostało 30 projektów z całego świata.  Podczas trwających przez trzy dni spotkań producenci mieli okazję porozmawiać z  potencjalnymi partnerami z Polski, Niemiec, Gruzji,  Czech, Finlandii, Hiszpanii, Austrii, Ukrainy, Rumunii, Francji, Norwegii, Kosowa, Włoch, Bułgarii, Estonii, Holandii, Izraela, Słowacji, Węgier. O tematach skupionych wokół praw człowieka, wykorzystania archiwów czy kina dziecięcego można było porozmawiać z ekspertami w trakcie round tables.

DOCS TO BUY

Już po raz czwarty w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego zorganizowano zamknięte, przeznaczone dla dystrybutorów, pokazy branżowe najnowszych dokumentów, które szukają potencjalnych partnerów dystrybucyjnych. Tegoroczne pokazy DOCS TO BUY objęły 5 filmów z dużym międzynarodowym potencjałem sprzedażowym: Przedstawiciele filmów mieli okazję spotkać się z dystrybutorami  kinowymi, przedstawicielami telewizji, VOD i platform pitchingowych.

 

PREZENTACJE I  SPOTKANIA Z EKSPERTAMI

Focus on Denmark

Specjalnym gościem tegorocznej 60. edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego była kinematografia duńska. Program „Fokus na Danię” obejmował pokazy wyselekcjonowanych, najnowszych fińskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych oraz animowanych. Ważnym wydarzeniem branżowym sekcji była prezentacja Focus on Denmark, której główną osią była prezentacja możliwości koprodukcyjnych z Danią. Po przedstawieniu wszystkich wybitnych gości przez moderatora, Ane Mandrup zaprezentowała podstawowe kwestie związane z procesem powstawania międzynarodowej koprodukcji przy ubieganiu się o wsparcie Duńskiego Instytutu Filmowego. Tematy, które były dyskutowane obejmowały m.in. udane koprodukcje duńskie, wymogi konieczne do spełnienia by móc nawiązać międzynarodową współpracę, szerokie kwestie finansowe. W panelu udział wzięli: Anne Mandrup (Duński Instytut Filmowy), Katrine A. Sahlstrøm (Good Company Pictures), Kim Christiansen (DR Sales), Malene Flindt Pedersen (Hansen & Pedersen Film and Television), Signe Byrge Sørense (Final Cut for Real), Sigrid Dyekjær (Danish Documentary Production). Wydarzenie moderował Tue Steen Müller. Partnerem prezentacji był Duński Instytut Filmowy.

Forum Dokumentu i Animacji

Tegoroczne Forum Dokumentu i Animacji ze względu na pandemię COVID-19 odbyło się w formie panelu online. Jego tematem był kryzys, w jakim znalazło się środowisko twórcy filmów dokumentalnych i animowanych – jego skutki, podjęte działania osłonowe oraz sposoby funkcjonowania w tej dramatycznej sytuacji. Uczestnicy podjęli próbę odpowiedzi na pytanie czy administracyjna decyzja pozwalająca wrócić filmowcom na plan rzeczywiście pozbawia twórców i producentów wszelkich trosk. Do udziału w panelu zostali zaproszeni przedstawiciele najważniejszych instytucji, które prowadzą działania przeciwdziałające skutkom pandemii w środowisku filmowym oraz twórcy filmów dokumentalnych i animowanych: Jacek Bromski (Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich), Radosław Śmigulski (Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej), Lidia Duda (Gildia Polskich Reżyserów Dokumentalnych), Małgorzata Prociak (Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych), Sean Bobbitt (Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji), Hanna Margolis (Sekcja Filmu Animowanego SFP). Dyskusję moderował Marcin Radomski.Forum Dokumentu i Animacji zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich przy współpracy z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych, Gildią Polskich Reżyserów Dokumentalnych, Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji i Krakowską Fundacją Filmową.

KFF Industry Meetings

W piątek przez niemal cały dzień odbywały się KFF Industry meetings - indywidualne spotkania (w formule one-on-one) z uczestniczącymi w 60. KFF programerami międzynarodowych festiwali, m.in.  Animafest Zagreb (Chorwacja), Animest – Bucharest International Film Festival (Rumunia), SICAF (Korea Płd), Melbourne IFF  (Australia), Hamburg International Short Film Festival (Niemcy), Dokufest Kosovo,  Flahertiana International Documentary FF (Rosja), Animateka (Słowenia), Venice  FF (Włochy), Berlinale Shorts (Niemcy), Molodist Kyiv International Film Festival (Ukraina), Black Nights Film Festival / PÖFF Shorts (Estonia), Internationale Kurzfilmtage Winterthur (Szwajcaria), Tampere Film Festival (Finlandia), Uppsala Short Film Festival (Szwecja), Encounters Film Festival (Wielka Brytania), Open City Documentary Festival  (Wielka Brytania). Spotkania skierowane były do producentów, twórców filmowych i innych profesjonalistów zaangażowanych w promocję filmową i miały formę maksymalnie 10 minutowych konsultacji. Wszystkie spotkania odbywały się online przez komunikator Zoom. Ta unikalna forma pozwoliła uczestnikom połączyć się z branżowymi gośćmi z całego świata.

W sumie podczas całego KFF Industry odbyło się 970 indywidualnych spotkań online.

Producent KFF Industry: Krakowska Fundacja Filmowa

Partnerzy: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji, Danish Film Institute, Sound Mind, Centrum Technologii Audiowizualnych, Centrum Animacji Kraków, Krakowski Klaster Filmowy,  Lassota Krawiec sp.j.,

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowe, Miasto Krakówi Stowarzyszenie Filmowców Polskich

Patroni medialni: Tele Pro, Film & TV Camera, Polish Docs, Polish Shorts i Polish Animations, Doc Business Europe.

Zdjęcia: Jakub Zajączkowski, Katarzyna Wilk