POLSCY ZWYCIĘZCY 60. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO
W sobotę, 6 czerwca pierwszy polski festiwal filmowy online zakończył się uroczystą Galą wręczenia nagród, podczas której poznaliśmy głównych laureatów wszystkich festiwalowych konkursów. Wydarzenie transmitowane na żywo w Internecie prowadził Maciej Stuhr, a licznie zgromadzona przed ekranami komputerów publiczność udowodniła, że pandemia nie stoi na przeszkodzie prawdziwej miłości do kina i festiwalu! Wśród laureatów znalazło się kilka polskich tytułów.
Najczęściej wyróżnianym tytułem Festiwalu został “Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske (Polska), który otrzymał aż trzy nagrody. Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż dla Katarzyny Orzechowskiej oraz Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych dla Mikołaja Pokromskiego i Aldony Pokromskiej.
W uzasadnieniu Jury międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych pod przewodnictwem Łukasza Żala czytamy: “Wieloryb z Lorino” otrzymuje Srebrny Róg za doświadczenie głębi, w którym metaforyczne obrazy i dźwięk pozwalają nam zanurzyć się w rzeczywistość rdzennej syberyjskiej wioski położonej w odległym i zapomnianym zakątku Rosji. (…) ten wyjątkowy film w piękny sposób przedstawia kulturowy związek pomiędzy człowiekiem a środowiskiem i paradoksalnie pokazuje nam, że mężczyźni, którzy polują na zagrożone wieloryby, aby przeżyć, również należą do gatunku na granicy wymarcia.
Wyróżnienie jury FICC przypadło filmowi "Uścisków twoich mi potrzeba" w reżyserii Andrieja Kuciły, a wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Filmów Krótkometrażowych - filmowi "Dad you've never had" Dominiki Łapki.
W konkursie polskim Grand Prix i statuetkę Złotego Lajkonika otrzymał Tomasz Wolski za film “Zwyczajny kraj”. Jury, któremu przewodniczyła Magdalena Łazarkiewicz, uzasadnia: Za doskonałość warsztatową filmu, który – unikając pułapki publicystyki – ukazuje, jak niepostrzeżenie zło wkrada się w codzienne życie.
Najlepszym filmem dokumentalnym konkursu polskiego został “Synek”, którego reżyser, Paweł Chorzępa otrzymał Srebrnego Lajkonika za przejmującą opowieść o relacji syna i ojca, ukazaną z niezwykłą wrażliwością wizualną. Daria Kopiec została nagrodzona Srebrnym Lajkonikiem za najlepszy polski film animowany – “Własne śmieci”, a Damian Kocur, za krótkometrażową fabułę “Dalej jest dzień”.
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne powędrowała do Aleksandry Potoczek za film "xABo: Ksiądz Boniecki", a nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Coloroffon Film i Naima Film – Kamil Małecki za film Ostatnie dni lata . Wyróżnienie za film dokumentalny "Pollywood" otrzymał reżyser Paweł Ferdek, za film animowany "Jestem tutaj" reżyserka Julia Orlik, a za film fabularny – Noamia reżyser Antonio Galdamez. Wyróżnienie za kreację aktorską otrzymałą Julia Kuzka, która zagrała w filmach Ostatnie dni lata Klaudii Kęski oraz Alicja i żabka Olgi Bołądź.
Listę wszystkich nagrodzonych filmów można znaleźć na stronie internetowej festiwalu.