500+ SHORTÓW NA ZAGRANICZNYCH FESTIWALACH
2018 rok już za półmetkiem, a licznik pokazów polskich krótkometrażowych filmów fabularnych i animowanych przekroczył liczbę 500. Dokumentów, w tym krótkometrażowych, widzowie na całym świecie mogli zobaczyć prawie 250. Polskie produkcje były pokazywane m.in. na Tajwanie, w Brazylii, Japonii, Nowej Zelandii czy Stanach Zjednoczonych.
Polskie produkcje bardzo dobrze rozpoczęły 2018 rok. Już w styczniu trzy filmy krótkometrażowe - dokument „Wolta” Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, animacja „Black” Tomasza Popakula i fabuła „Deer Boy” Katarzyny Gondek – zaprezentowane zostały publiczności festiwalu Sundance w USA. Cztery polskie krótkie metraże można było zobaczyć na Trieste Film Festival, a „60 kg niczego” z festiwalu wrócił z nagrodą.
Luty to sukces „Na zdrowie!” Pauliny Ziółkowskiej, która zdobyła wyróżnienie na festiwalu Berlinale, a także „Drżeń” Dawida Bodzaka, laureata Grand Prix na festiwalu w Clermont-Ferrand i „Prochu” Jakuba Radeja, który we Francji otrzymał nagrodę dla najlepszego dokumentu w konkursie Lab.
W marcu polskie filmy krótkometrażowe były gościem specjalnym Film Festival Tampere w Finlandii. W specjalnym programie widzowie zobaczyli ponad 20 polskich krótkometrażowych dokumentów, animacji i fabuł.
Dużo sukcesów w pierwszej połowie roku zanotowały polskie animacje. „O Jezu!” Betiny Bożek został zakwalifikowany do festiwalu w Oberhausen, a „Inny” Marty Magnuskiej i „III” Marty Pajek zostało zaproszone do oficjalnej selekcji 71. edycji festiwalu w Cannes. Aż sześć animacji wzięło udział w sekcjach konkursowych festiwalu Annecy w czerwcu. Natomiast w lipcu siedem polskich animacji zaproszono do konkursu w Hiroszimie, a „XOXO – pocałunki i uściski” Wioli Sowy z festiwalu przywiozło Specjalną Nagrodą Jury.
Tak duża obecność polskich filmów na zagranicznych festiwalach filmowych, to w dużej mierze efekt działań prowadzonej przez Krakowską Fundację Filmową Agencji KFF Sales& Promotion, zajmującej się m.in. międzynarodową dystrybucją festiwalową polskich filmów dokumentalnych, krótkometrażowych i animowanych. KFF Sales&Promotion działa od 2006 roku (wcześniej pod nazwą Agencja Promocji Filmów). Od 2016 roku dodatkowym obszarem działalności Agencji jest sprzedaż średnio- i pełnometrażowych filmów dokumentalnych. Agencja prowadzi także projekty Polish Docs, Polish Shorts i Polish Animations, których celem jest z jednej strony popularyzacja polskiej kinematografii na międzynarodowych festiwalach, przeglądach i niezależnych wydarzeniach filmowych, a z drugiej promocja polskiej branży filmowej na zagranicznych targach i ułatwienie jej dostępu do rynków filmowych na całym świecie. Rokrocznie w bazie filmów reprezentowanych przez KFF znajduje się około 70 nowych tytułów.
Do końca 2018 roku jeszcze kilka miesięcy, więc lista nagród i festiwalowych selekcji na pewno się powiększy. Aktualizowana na bieżąco lista pokazów festiwalowych znajduje się tutaj.